Les 1: Lesfasenmodel

Les uit Moet je Doen uitgewerkt volgens het lesfasenmodel:

Lesfasenmodel “Mijn familie aan tafel” (groep 6)
Voorbereiding
Context
Belevingswereld: Door de makers van de les wordt weinig aandacht besteedt aan de belevingswereld van de kinderen. Wel wordt er een verhaal voorgelezen over de opdracht, maar dit zou meer ondersteund kunnen worden met beelden. De opdracht zelf, het maken van een portrettekening over hun gezin tijdens een feestelijke maaltijd, sluit wel aan bij de belevingswereld van kinderen.
Basisplan
Het basisplan staat beschreven onder het doel: het maken van een portrettekening van hun gezin tijdens een feestelijke maaltijd. Ieder gezinslid is te herkennen aan zijn of haar uiterlijke kenmerken en/of aan het lievelingseten dat gegeten wordt.
Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de techniek tekenen, schilderen met aquarelpotloden en is het volgende materiaal nodig: zwaar wit papier, aquarelpotloden en penselen. Er is geen voorbereiding nodig.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur: er wordt 1 plaatje getoond aan de kinderen, waarop te zien is hoe een gezin met elkaar aan tafel zit. Daarnaast wordt er een verhaal voorgelezen ter introductie.

Beeldaspecten: vorm, compositie en kleur

Ontwikkelingsfasen: deze worden niet benoemd in de les.

Informeren
Beeldbeschouwen: in de les worden geen beelden beschouwd met de kinderen. Wel staan er een aantal cultuurtips genoemd met schilderijen die aan de kinderen kunnen worden getoond, passend bij het onderwerp.

Instrueren
Onder het kopje productie wordt beschreven wat de bedoeling is, welke stappen er zijn om tot het eindproduct te komen. Dit zal door de leerkracht met de kinderen besproken moeten worden.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Er wordt in de les niet aangegeven waar je op moet letten bij de kinderen tijdens de les, behalve dat je op moet letten of de kinderen alle stappen van de productie goed doorlopen. Hier moeten kinderen op aangestuurd worden.

Begeleiden
Zie bij observeren.

Afronden
Er wordt niets genoemd over tijdsmanagement bij de opdracht. Het is onduidelijk hoe lang deze les duurt.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
De kinderen kijken met elkaar naar de portretten die ze gemaakt hebben. Kan iedereen zien van wie de tekening is en wat het lievelingseten is?

Beoordelen
Er worden geen beoordelingscriteria genoemd bij de les.

Presenteren
Er is geen duidelijke presentatievorm. Wel kijken de kinderen met elkaar naar de portretten die anderen gemaakt hebben. 
Evaluatie
Evalueren
Er zijn geen reflectievragen opgesteld bij de les.

Koppeling theorie

Receptieve fase:
Het is een les die goed aansluit op de belevingswereld van kinderen. Het gezin is in deze fase van hun ontwikkeling erg belangrijk voor kinderen. Het vormt een basis van hun bestaan. Daarnaast worden verjaardagen bij kinderen vaak groots gevierd en is dit voor hun erg belangrijk. Het is daarom leuk om dit in een les beeldende vorming samen te laten komen en hier een opdracht aan te verbinden.
De receptieve fase in deze les is niet sterk uitgewerkt. Er is een introducerend verhaal met hierbij één plaatje, maar er zijn meer mogelijkheden om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Mogelijkheden kunnen zijn het zingen van verjaardagsliedjes met elkaar, het vieren van een fictieve verjaardag met de groep of het kijken naar een filmpje over een verjaardag.
Door middel van beelden over diners kan er aan beeldbeschouwing worden gedaan. Er kan met de kinderen worden gesproken over wat hun lievelingseten is, met wie zij samen eten tijdens feestmaaltijden etc. Door meer tijd te besteden aan de receptieve fase kunnen leerlingen meer inspiratie op doen en worden zij meer enthousiast voor de opdracht.

Kern:
Het is onduidelijk hoe lang de les duurt, dit staat niet duidelijk beschreven. Kinderen leren in deze les kleuren herkennen en mengen met elkaar. Daarnaast verbeteren ze hun fijne motorische vaardigheden door te tekenen.

Reflectie

In de les is weinig aandacht voor de reflectie. Er wordt genoemd dat de tekeningen besproken kunnen worden met elkaar, waarbij kinderen mogen kijken welke tekening bij wie hoort. Er ontbreekt wel een beoordelingsmatrix, waarbij er bekeken kan worden of de kinderen de opdracht voldoende begrepen en uitgevoerd hebben.   

Les De Toren 
















Het doel van de opdracht was een toren te maken van stroken papier met een gevouwen profiel erin. Daarnaast moest er in de bovenste kubus te zien zijn waar de maker groot in wil worden.

Het eerste doel is door ons bereikt. Wij hebben een toren gemaakt van stroken papier met een gevouwen profiel. Door de stroken op deze manier te vouwen, kunnen er meerdere vierkanten boven elkaar geplaatst worden en blijft dit goed vast zitten met lijm. Het tweede doel, laten zien waarin de maker groot wil worden, is bij ons niet gelukt. Wij zijn te lang bezig geweest met het maken van de toren en hebben niet kunnen laten zien waar wij groot in willen worden. Als ik voor mezelf spreek, zou ik een tennisracket op de toren geplaatst hebben, omdat ik nog steeds hoop dat ik een hele goede, grote tennisster wordt.

Kijkend naar de theorie vanuit het lesfasenmodel bestaat de receptieve fase op dit moment uit een verhaal over de Eiffeltoren. Door het verhaal te vertellen, wordt de sfeer en de omgeving beschreven. Hierbij is er slechts één foto gebruikt van de Eiffeltoren.  Veel kinderen hebben behoefte aan meer beelden over een toren. In bijna elke stad staat wel een soort toren. Om de receptieve fase interessanter te maken, is het mogelijk om met de klas bij een toren te gaan kijken en waar mogelijk te beklimmen, bijvoorbeeld een watertoren of de domtoren in Utrecht. Zo kun je met kinderen boven in de toren gaan staan, zodat kinderen dit zich kunnen voorstellen en echt na kunnen denken over waar zij groot in willen worden. Als het niet mogelijk is, kan er ook in de klas op muziek een aantal foto’s getoond worden van een toren. Het kan ook helpen om kinderen op rustige, klassieke muziek te laten nadenken over waar zij groot in willen worden, of om dit met elkaar of in groepjes te bespreken. Zo kunnen kinderen elkaar inspireren.

Als er gekeken wordt naar de uitvoering (de kern), is het belangrijk om bij de kinderen de tijd in de gaten te houden (tijdsmanagement), zodat ze niet net als wij, niet aan het tweede doel toe komen, namelijk de ster met daarop waar wij groot in willen worden.  Het is daarbij belangrijk de kinderen goed te begeleiden en te sturen waar dat nodig is.

De nabeschouwing is belangrijk voor kinderen. Hierdoor hebben kinderen het idee dat hun werk serieus genomen wordt. Een mooie manier om met kinderen dit werkstuk na te bespreken is om de kinderen een compliment te laten geven over een ander werkstuk. Als de sfeer in de klas goed is, kan er ook een tip worden gegeven. Ook belangrijk is dat de leraar of lerares ook positief is over het werkstuk. Met alle kinderen kan gekeken worden of de doelen behaald zijn: is er sprake van een toren met meerdere lagen en is er een ster met daarin geschreven of getekend waar iemand groot in wil zijn. Dit kan in een beoordelingsmatrix worden gegoten. Een nabespreking zorgt ervoor dat kinderen ook een volgende keer weer enthousiast aan de slag gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten