Lesfasenmodel “Mijn familie aan tafel” (groep 6)
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld: Door de
makers van de les wordt weinig aandacht besteedt aan de belevingswereld van
de kinderen. Wel wordt er een verhaal voorgelezen over de opdracht, maar dit
zou meer ondersteund kunnen worden met beelden. De opdracht zelf, het maken
van een portrettekening over hun gezin tijdens een feestelijke maaltijd,
sluit wel aan bij de belevingswereld van kinderen.
|
Basisplan
|
Het basisplan staat
beschreven onder het doel: het maken van een portrettekening van hun gezin
tijdens een feestelijke maaltijd. Ieder gezinslid is te herkennen aan zijn of
haar uiterlijke kenmerken en/of aan het lievelingseten dat gegeten wordt.
Daarnaast wordt er
gebruikt gemaakt van de techniek tekenen, schilderen met aquarelpotloden en
is het volgende materiaal nodig: zwaar wit papier, aquarelpotloden en
penselen. Er is geen voorbereiding nodig.
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur: er wordt 1
plaatje getoond aan de kinderen, waarop te zien is hoe een gezin met elkaar
aan tafel zit. Daarnaast wordt er een verhaal voorgelezen ter introductie.
Beeldaspecten: vorm,
compositie en kleur
Ontwikkelingsfasen: deze
worden niet benoemd in de les.
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen: in de
les worden geen beelden beschouwd met de kinderen. Wel staan er een aantal
cultuurtips genoemd met schilderijen die aan de kinderen kunnen worden
getoond, passend bij het onderwerp.
|
|
Instrueren
|
Onder het kopje productie
wordt beschreven wat de bedoeling is, welke stappen er zijn om tot het
eindproduct te komen. Dit zal door de leerkracht met de kinderen besproken
moeten worden.
|
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Er wordt in de les niet
aangegeven waar je op moet letten bij de kinderen tijdens de les, behalve dat
je op moet letten of de kinderen alle stappen van de productie goed
doorlopen. Hier moeten kinderen op aangestuurd worden.
|
Begeleiden
|
Zie bij observeren.
|
|
Afronden
|
Er wordt niets genoemd
over tijdsmanagement bij de opdracht. Het is onduidelijk hoe lang deze les
duurt.
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
De kinderen kijken met
elkaar naar de portretten die ze gemaakt hebben. Kan iedereen zien van wie de
tekening is en wat het lievelingseten is?
|
Beoordelen
|
Er worden geen
beoordelingscriteria genoemd bij de les.
|
|
Presenteren
|
Er is geen duidelijke
presentatievorm. Wel kijken de kinderen met elkaar naar de portretten die
anderen gemaakt hebben.
|
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Er zijn geen
reflectievragen opgesteld bij de les.
|
Koppeling theorie
Receptieve
fase:
Het is een les die goed aansluit op de belevingswereld
van kinderen. Het gezin is in deze fase van hun ontwikkeling erg belangrijk
voor kinderen. Het vormt een basis van hun bestaan. Daarnaast worden
verjaardagen bij kinderen vaak groots gevierd en is dit voor hun erg
belangrijk. Het is daarom leuk om dit in een les beeldende vorming samen te
laten komen en hier een opdracht aan te verbinden.
De receptieve fase in deze les is niet sterk
uitgewerkt. Er is een introducerend verhaal met hierbij één plaatje, maar er
zijn meer mogelijkheden om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen.
Mogelijkheden kunnen zijn het zingen van verjaardagsliedjes met elkaar, het
vieren van een fictieve verjaardag met de groep of het kijken naar een filmpje
over een verjaardag.
Door middel van beelden over diners kan er aan
beeldbeschouwing worden gedaan. Er kan met de kinderen worden gesproken over
wat hun lievelingseten is, met wie zij samen eten tijdens feestmaaltijden etc.
Door meer tijd te besteden aan de receptieve fase kunnen leerlingen meer inspiratie
op doen en worden zij meer enthousiast voor de opdracht.
Kern:
Het is onduidelijk hoe lang de les duurt, dit staat
niet duidelijk beschreven. Kinderen leren in deze les kleuren herkennen en
mengen met elkaar. Daarnaast verbeteren ze hun fijne motorische vaardigheden
door te tekenen.
Reflectie
In de les is weinig aandacht voor de reflectie. Er
wordt genoemd dat de tekeningen besproken kunnen worden met elkaar, waarbij
kinderen mogen kijken welke tekening bij wie hoort. Er ontbreekt wel een
beoordelingsmatrix, waarbij er bekeken kan worden of de kinderen de opdracht
voldoende begrepen en uitgevoerd hebben.
Les De Toren
Het doel van de opdracht was een toren te maken van stroken papier met een gevouwen profiel erin. Daarnaast moest er in de bovenste kubus te zien zijn waar de maker groot in wil worden.
Het eerste doel is door ons bereikt. Wij hebben een toren
gemaakt van stroken papier met een gevouwen profiel. Door de stroken op deze
manier te vouwen, kunnen er meerdere vierkanten boven elkaar geplaatst worden
en blijft dit goed vast zitten met lijm. Het tweede doel, laten zien waarin de
maker groot wil worden, is bij ons niet gelukt. Wij zijn te lang bezig geweest
met het maken van de toren en hebben niet kunnen laten zien waar wij groot in
willen worden. Als ik voor mezelf spreek, zou ik een tennisracket op de toren
geplaatst hebben, omdat ik nog steeds hoop dat ik een hele goede, grote
tennisster wordt.
Kijkend naar de theorie vanuit het lesfasenmodel
bestaat de receptieve fase op dit moment uit een verhaal over de Eiffeltoren.
Door het verhaal te vertellen, wordt de sfeer en de omgeving beschreven.
Hierbij is er slechts één foto gebruikt van de Eiffeltoren. Veel kinderen hebben behoefte aan meer
beelden over een toren. In bijna elke stad staat wel een soort toren. Om de
receptieve fase interessanter te maken, is het mogelijk om met de klas bij een
toren te gaan kijken en waar mogelijk te beklimmen, bijvoorbeeld een watertoren
of de domtoren in Utrecht. Zo kun je met kinderen boven in de toren gaan staan,
zodat kinderen dit zich kunnen voorstellen en echt na kunnen denken over waar zij
groot in willen worden. Als het niet mogelijk is, kan er ook in de klas op
muziek een aantal foto’s getoond worden van een toren. Het kan ook helpen om
kinderen op rustige, klassieke muziek te laten nadenken over waar zij groot in
willen worden, of om dit met elkaar of in groepjes te bespreken. Zo kunnen
kinderen elkaar inspireren.
Als er gekeken wordt naar de uitvoering (de kern), is het
belangrijk om bij de kinderen de tijd in de gaten te houden (tijdsmanagement),
zodat ze niet net als wij, niet aan het tweede doel toe komen, namelijk de ster
met daarop waar wij groot in willen worden.
Het is daarbij belangrijk de kinderen goed te begeleiden en te sturen
waar dat nodig is.
De
nabeschouwing is belangrijk voor kinderen. Hierdoor hebben kinderen het idee
dat hun werk serieus genomen wordt. Een mooie manier om met kinderen dit
werkstuk na te bespreken is om de kinderen een compliment te laten geven over
een ander werkstuk. Als de sfeer in de klas goed is, kan er ook een tip worden
gegeven. Ook belangrijk is dat de leraar of lerares ook positief is over het
werkstuk. Met alle kinderen kan gekeken worden of de doelen behaald zijn: is er
sprake van een toren met meerdere lagen en is er een ster met daarin geschreven
of getekend waar iemand groot in wil zijn. Dit kan in een beoordelingsmatrix
worden gegoten. Een nabespreking zorgt ervoor dat kinderen ook een volgende
keer weer enthousiast aan de slag gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten